درب ضد حریق تاییدیه دار
09
نوامبر

درب خروج اضطراری یا درب ضد حریق

میانگین زمان خواندن 6 دقیقه 

 یکی از ابزارهایی که منازل را در برابر آتش سوزی ایمن می نمايد ،استفاده از درب ضد حریق است، این درب معمولاً در طبقات ساختمان  و در سمت پله های اضطراری قرار می گیرند، در هر ساختمان برای تأمین فرصت لازم برای افراد برای فرار از آتش سوزی و نیز برای تأمین محافظت لازم برای سازه و اجزای ساختمان، جداسازی های لازم در ساختمان به وسیله ساختارهای مقاوم در برابر آتش (مانند دیوارهای مقاوم در برابر آتش) صورت می گیرد.

ساختار و نحوه عمل کرد درب ضد حریق يا درب خروج اضطراری

درب خروج اضطراری یا همان درب ضد حریق درب هایی هستند،که طبق مقررات ملی ساختمان و استاندارد سازندگان ساختمانی به عنوان راههای فرار در مواقع خاص مانند آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرند. و رنگ آنها معمولاً قرمز  است تا در مواقع اضطراری قابل رویت باشد.

و همچنین امکان بازشدن آنها با هل دادن دستگیره در زمان مواجه با آتش وجود دارد. این نوع درب قسمتی از مجموعه سیستم های محافظت در برابر آتش می باشد،و به منظور توقف گسترش دود، آتش و خروج اضطراری از یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

درب ضد حریق طرح چوب با دستگیره تاچ

 

درب ضد حریق يا درب خروج اضطراری ضد دود نیز هستند

دور آن با لایه لاستیکی نوار نسوز ( نوار دود بند ) پوشانده شده است .

و از انتقال دود در هنگام آتش سوزی به دیگر طبقات ساختمان که موجب خفگی  میشود جلوگیری میکند.

چون همانطور که می دانید :

نوار دود بند درب ضد حریق

اگر درب ضد حریق فقط جلوی نفوذ آتش را بگیرد، ولی دود به طبقات دیگر سرایت کند ،ممکن است اجازه فرار را به اهالی ساختمان در هنگام حریق ندهد.

 

نوار دود بند درب ضد حریق

اين درب به عنوان لایه محدودکننده آتش‌سوزی، جهت توقف یا تأخیر گسترش شعله و حرارت حریق از یک زون به زون‌ های دیگر و یا مسیر خروج اضطراری به‌ کار گرفته می‌شود .

علاوه بر آن نوارهای درزگیر ضد حریق نصب ‌شده بر روی درب و چهارچوب از نفوذ دود گرم و گازهای سمی ناشی از محصولات احتراق به فضاهای ایمن جلوگیری مي كند و در صورت قرارگیری این درب در مسیر فرار، از دستگیره های پنیک استفاده می‌شود. تا امکان تخلیه سریع و راحت نفرات از محل حادثه فراهم گردد و یکی از موارد امنیتی که در منازل و ساختمانها باید رعایت شود ضد حریق بودن ساختمان است، امنیت ساختمان در برابر مسائل غیر مترقبه مانند آتش سوزی، زلزله و  از موارد امنیتی مهم می باشد.

درب ضد حریق يا درب خروج اضطراری طبق استاندارد باید دارای مشخصه های ویژه ای باشند:

1- دارای نوار دودبند ضد حریق باشد تا از نفوذ اکسیژن به حریق و همچنین گسترش حریق جلوگیری نماید.
2- در مواقع اضطراری به راحتی با ضربه روی دستگیره باز شود.
3-  دارای جک آرام بند باشد که پس از استفاده درب به صورت خودکار بسته شود.
4- جنس لنگه درب تمام فلزی است و داخل آن باید عایق حرارتی کار شده باشد.
5- دستگیره ضربه ای درب ضد حریق آنتي پنيك یا پانیک بار از جنس استیل به صورت ضربه ای برای خروج سریع و آسان طراحی شده و زبانه به صورت خود بسته شو می باشد.

6- نوار دودبند ضد حریق  دور چهارچوب قرار می گیرد و به هنگام آتش سوزی با افزایش دمای محیط منبسط شده،و مانع عبور دود و ورود اکسیژن برای شعله ور شدن حریق می گردد.
7- لنگه درب فلزی به صورت ساده یا طرح دار به ضخامت ۸ سانتی متر، داخل لنگه درب با پشم سنگ نسوز عایق حرارتی شده است. که در برابر آتش تا 2 ساعت در دمای 850 درجه سانتی گراد مقاومت دارد.
8- چهارچوب درب فلزی با ورق گالوانیزه فرم داده شده ،به ضخامت ۲ میلی متر با رنگ کوره ای الکترواستاتیک نسوز.
9- دستگیره باز شو پشت درب برای ورود از بیرون به داخل ساختمان طراحی شده است. در هنگام قفل بودن امکان خروج از داخل به خارج ساختمان وجود دارد ولی بلعکس خیر
10- ورق لنگه از نوع گالوانیزه به ضخامت 1.25 میلی متر است.

درب ضد حریق با دستگیره اهرمی

11- ابعاد استاندارد چهارچوب درب ضد حريق، در ابعاد دو لبه چهارچوب  ۲۱۵ * 115 با ضخامت ۳۰ سانتی متر
12- درب خروج اضطراری تولیدی شرکت لیدوما درب در ابعاد استاندارد و سفارشی قابل تولید است. و دارای گواهی اصالت فنی و تأییدیه از سازمان آتش نشانی می باشد
13-رنگ رویه درب الکترو استاتیک کوره ای است. که بسته به نوع سلیقه مشتری می توان هر رنگی را برای آن در نظر گرفت.
14- اسکلت تقویتی داخل لنگه درب ضد حریق: اسکلت فلزی طولی عمودي Uشکل


15- وزن درب ضد حريق 120 كيلوگرم و عایق داخلی مورد استفاده پشم سنگ با دانسیته 120
16- نوار درزگیر و دودبند درب ضد حریق: نوار سیلیکونی با سطح مقطع اختصاصی
17- اسکلت پروفیلی مستطیل شکل به ابعاد داخل درب، همراه با تقویت های لازم که داخل درب تعبیه می گردد.جهت استحکام بیشتر و جلوگیری از تغییر شکل و ابعاد درب زمان آتش سوزی
18- پانل ضد حریق داخل درب به وسیله چسب های مخصوص ضد حریق به ورق های رو و پشت درب چسبانده می شود، و در صورت نیاز به شیشه دید جاسازی آن نیز انجام می گيرد.

اطلاعات فنی دربهای خروج اضطراری

 درب ضد حریق لیدوما تشکيل شده از ورق گالوانیزه که داخل آن از پشم سنگ 3 سانتي متر پر شده و قفل آنتی پنیک با چهارچوب آهنی و ورق هسته مرکزی 1 ميلي متر که هسته مرکزی آن فولادی است.

توانایی مقاومت تا 1200 درجه سانتی گراد را دارد. و در هر دهنه ای به صورت تک لنگه و دو لنگه می تواند نصب شود.

درب ضد حریق يا درب خروج اضطراری دارای دو لایه پشم سنگ نسوز، چهارچوب فولادی می باشد. و ترکیب از دو لایه ورق فولادی با پهنای 1.5 میلی متر است.

 آهن به ‌کار گرفته شده در درب به این معناست که در آن 12 درصد کربن وجود دارد. در زمان های قدیم برای وسایل و قسمتهایی که باید کشش زیادی را تحمل می کردند بکار می رفته است.

که انعطاف‌پذیر بوده و به علت دمای ذوب بالا، مقاومت بالایی در برابر آتش دارد. و حرارتی برابر با 1200 درجه سانتی‌گراد را تا 2 ساعت تحمل می‌کند و از جوش co2 در ساخت آن استفاده شده است.

کاربرد درب خروج اضطراری

درب ضد حریق در هر طبقه از ساختمان به سمت پله اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد.این درب به جز استفاده ای که در ساختمان از آن می شود.در ورودی موتورخانه ها، ورود و خروج درب اتاق‌ سرور، انبارهای کالا، فروشگاه ها، کارخانه‌ ها، سالن ‌های تولید، درب های داخل کشتی، نیروگاه ‌ها و اماکن اداری، تجاری و مسکونی که معمولا تردد بالایی دارند به منظور پیشگیری از سرایت آتش به دیگر نقاط و جلوگیری از حریق استفاده و در مواقع آتش سوزی به راحتی با فشار کم به صورت لولایی باز می شوند.