آرامبند در باید چه ویژگی هایی داشته باشد
28
آگوست

آرام بند درب

آرام بند درب در بازار با نام جک هیدرولیکی درب شناخته می شود. این آرامبندها را میتوان بر روی انواع درب ها نصب کرد. درب های ضد حریق حداکثر دارای 60 تا 90 کیلوگرم وزن می باشد. و به دلیل سنگینی این درب ها، بر روی آنها آرامبند نصب می شود. امروزه اکثر درب های شرکت ها و ساختمان ها دارای آرامبند می باشند.
لازم به ذکر است که نصب آرامبند بر روی درب های ضد حریق الزامی به حساب می آید. به دلیل اینکه در زمان حریق پس از خروج افراد این جک هیدرولیک باعث بسته شدن اتوماتیک درب و مانع از انتشار دود به سمت دیگر درب می شود. و اینچنین از گستردگی آتش جلوگیری می شود.

هر آنچه که راجع به آرامبند درب باید بدانیم

 

همه ی مواردی که درباره ارام بند درب باید بدانید را ما در اینجا برایتان نوشته ایم. اگر سوالی برایتان پیش آمد، می توانید از کارشناسان ما مشاوره و راهنمایی بگیرید.

 

اجزای آرامبند درب لیکو

اگر بخواهیم بگوییم که آرامبندها دارای چه اجزایی هستند، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
1_ پایه بازوی دستگاه 2_ پیچ تنظیم بازوی دستگاه 3_ نیم بازوی بالایی دستگاه 4_ نیم بازوی اصلی دستگاه 5_ زانویی بازوی دستگاه 6_ پیچ آلن 7_ پیچ تنظیم سرعت رگلاژ

مزایای آرامبند

در زمان حریق بدون نیاز به نیروی دست برای باز کردن درب استفاده می شود.
باز کردن درب های فلزی و سنگین مانند درب ضد حریق را آسان تر می کند.
در هنگام باز و بسته شدن درب، از ایجاد سر و صدا جلوگیری می کند. و درب ها را به آرامی می بندد.
آرامبند باعث اتوماتیک بسته شدن درب می شود. و دیگر نگرانی بابت باز ماندن درب نخواهید داشت.

 

نصب آرام بند

نصب جک آرامبند به مدل آن بستگی دارد. روی درب های ساده باید از سطح روبه پایین و سبک آرامبند استفاده نمود و همچنین برای درب های فلزی و سنگین تر باید از سطح روبه بالای آرام بند استفاده کرد.
می خواهیم توضیح مختصری درباره چگونگی نصب آرمبند به شما بدهیم. اگر سوالی برایتان ایجاد شد با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

آموزش نصب جک آرام بند درب

با توجه به الگوی نصب آرام بند، جای پیچ هارا باید با مته بالای درب علامت گذاری کنیم.
برای نصب نیم بازوی اصلی و بالایی آرامبند، الزامی است که آنها را روی درب پیچ کنید. بنابراین محل های علامت گذاری شده را باید با دریل سوراخ کنیم.
سپس بعد از تعیین محل و سوراخ کردن با دریل نوبت به نصب آرام بند می شود.
حال باید بازوی دستگاه را از محل زانویی جدا کنیم و نیم بازوی بالایی را نصب کنیم. در مرحله ی بعد باید نیم بازوی اصلی آرامبند را به وسیله ی پیچ مربوطه به آرامبند در جهت صحیح نصب کنیم. و بدنه ی جک آرام بند را جایگذاری می کنیم.
اگر قفل از نوع برقی با نیاز به ضربه آخر است، نیم بازوی بالایی را به وسیله چرخاندن آن آنقدر می چرخانیم تا به نیم بازوی اصلی برسد. و بدون این که نیم بازوی اصلی را با نیروی دست از حالت اولیه خود خارج کنیم. اگر قفل از نوع معمولی و بدون نیاز با ضربه آخر باشد، باید نیم بازوی بالایی را در حالت کاملا عمود به چارچوب نصب کنیم.

تست آرامبند:

برای تست سرعت آرامبند، باید درب را تا انتها کنید. سپس آن را رها کرده و سرعت آن را مشاهده کنید.
اگر مشاهده کردید که سرعت درب کم می باشد، باید پیچ شماره یک را خلاف عقربه های ساعت یم میلی متر شل کنید. و اگر سرعت درب مد نظر زیاد بود، باید این بار پیچ شماره یک را در جهت عقربه های ساعت سفت کنید.

نکته:

اگر عرض و یا وزن درب مد نظر بیشتر یا کمتر از میزان تنظیم شده ی کارخانه باشد، شما می توانید با استفاده جدول هایی که در کاتالوگ مشخص شده است، پیچ آلن را شل و یا سفت کنید. تا زمانی که قدرت و فنر دستگاه تنظیم شود.

اگر بعد از اتمام تمام مراحل نصب آرامبند، متوجه شدید که درب در هنگام رها کردن بسته نمی شود، باید پیچ شماره دو را جهت مخالف و موافق عقربه های ساعت یک میلی متر شل یا سفت کنید.

 

 

خرید جک آرامبند لیکو

همانطور که می دانید آرامبند ها انواع بسیاری دارند. برای انتخاب بهترین آرامبند برای درب خود، باید قبل از خرید وضعیت درب خود را به صورت کامل مشاهده و چک کنید. میزان وزن و ابعاد درب، شتاب حرکتی درب از حالت سکون، لولاها و از لحاظ وضعیت قفل درب را با دقت بررسی کنید. و سپس اقدام به خرید بهترین آرامبند برای درب خود کنید.
آرام بند درب سبک و آرام بند درب سنگین با سایز 2 – 3 – 4 – 5 – 6 شناسایی می شوند. بعضی از آرام بندها از سایز 1 تا سایز 6 قابل تنظیم است. به این صورت که در انتهای ضلع بزرگ فنر یک پیچ قرار دارد که با آن میتوان تراکم فنر را تنظیم کرد..
در انتخاب آرام بند مناسب باید به وزنی که قرار است تحمل کند و نحوه‌ی عملکردی که انتظار دارید، توجه داشته باشید.

 

مهمترین خصوصیات جک آرام بند (طبق استاندارد های جهانی)

روان بودن:

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، درب های ضد حریق وزن بسیار بالایی دارند. آرامبند کمک به باز شدن روان و سریع درب می کند. به طوریکه بدون وارد کردن نیروی انسانی، درب بسته می شود.

کیفیت بالا:

درب های ضد حریق عمر بالایی دارند، به همین دلیل لازم می باشد که تجهیزات آن نیز از کیفیت بالایی برخورد دار باشد. تا به مرور زمان فرسوده و خراب نشود. جنس تجهیزات آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. این آرام‌بندها دارای تجهیزات و اتصالات استیل، فولادی و یا برنج می باشند. که در مقابل حرارت‌های بالا مقاوم بوده و به‌سرعت ذوب نمی‌شوند.

دو زمانه بودن:

به این معنا می باشد که باید در مرحله اول به‌ سرعت باز شده و امکان خروج اضطراری را فراهم کند. در مرحله دوم نیز با سرعت کافی بسته شود تا از انتشار دود و حریق به آن سمت درب ساختمان جلوگیری کند.

توان وزنی بالا:

درب‌های ضد سرقت با توجه به کاربرد و جنس مخصوصشان، معمولاً بین ۶۵ تا 9۰ کیلوگرم وزن دارند. و لازم است تا فنرهای آن تحمل وزن و ابعاد بزرگ این درب‌ها را داشته باشد. تا در طولانی‌مدت عملکرد آن مختل نشود.

 

آرام بند دو سرعته (دو‌مرحله‌ای) یا آرام بند سه سرعته (سه مرحله‌ای)

آرام بندهای دو سرعته (دو مرحله ای)

دستگاهایی هستند که با هدف بسته شدن درب ساخته شده اند. و اقدام به بسته شدن درب ها با دو سرعت (بوسیه ی دو پیچ) عمل می کند. پیچ اول برای تنظیم سرعت اولیه آرام بند است (حدود 80 تا 85 درصد مسیر) با چرخاندن آن جهت عقربه ساعت سرعت اولیه آرام بند کاهش و با چرخاندن آن عکس عقربه ساعت سرعت آن افزایش می یابد. پیچ دوم هم برای تنظیم سرعت دوم آرامبند است (15درصد آخر مسیر)  با چرخاندن آن به سمت عقربه های ساعت سرعت دوم آرام بند درب کاهش می یابد همچنین با چرخاندن پیچ تنظیم به سمت برعکس عقربه های ساعت سرعت دوم افزایش می یابد

قیمت آرام بند دو سرعته از قیمت آرام بند سه سرعته کمتر می باشد. و همچنین امکانات کمتری را دارد. اغلب آرام بند های دو سرعته از فنرهای کمتر، ابعاد بزرگ تر، سیستم های ساده تر و پیچ های تنظیمات کمتری به مراتب نسبت به آرام بندهای سه سرعته دارند.

ارامبند سه سرعته

حال می خواهیم توضیح مختصری درباره آرام بندهای سه سرعته بدهیم. آرام بند سه سرعته به دستگاه هایی گفته می شود که در ساخت اکثر آنها از فنر های داخلی و پیچ های تنظیمات بیشتری استفاده شده است. و ظاهر نسبتاً مشابهی با آرام بندهای دو سرعته دارند. می‌توان آن‌ها را مناسب درب های ورودی ساختمان که دارای قفل برقی کله گاوی هستند، دانست.
این آرامبندها برخلاف آرام بندهای دو سرعته، دارای شوک انتهایی هستند. به همین دلیل در بستن درب ها از صدای کمتری برخوردار هستند. و آلودگی صوتی تولید نمی کند.

قیمت آرامبند درب لیکو

این محصول بسیار کاربردی می باشد. قیمت آرامبند درب ضد حریق به دلیل اینکه مکانیزم بسیار پیچیده ای ندارد، سطح قیمتی متوسطی را دارد.
هزینه نصب آرام بند با توجه به نوع و وزن درب متفاوت می باشد. به عنوان مثال نصب آرام بند بر روی درب های ضد حریق دو لنگه بالاتر می باشد. و نصب ارامبند بر روی کابینت ها، هزینه کمتری دارد.

تعمیر آرامبند درب

اگر مشکلاتی نظیر نشت روغن آرام بند، استهلاک جک تنظیم، گشاد شدن جای پیچ و کارکرد نادرست پیچ تنظیم درب مشاهده کردید، آرامبند شما نیاز به تعمیر دارد. و این موارد را هشدار در نظر بگیرید.
تعمیر آرامبند درب باید به متخصص آن سپرده شود اما اگر قصد تعمیر آن را دارید و علاقه‌مند به آموزش تعمیر جک آرام بند هستید، ابتدا باید از شناخت مکانیزم و ساختار آن شروع کنید.
همانطور که می دانید در ساختار آرامبندها از سیلندر، فنر، پیستون و روغن هیدرولیک استفاده شده است.
اگر در اتوماتیک نباشد، انرژی که دست افراد هنگام باز کردن وارد می‌کند، در فنر آرام بند به صورت پتانسیل ذخیره می‌شود و از همان انرژی برای بسته شدن استفاده می‌شود. کنترل این انرژی و تخلیه‌ی آن بر عهده پیستون و مدار هیدرولیک است.

تعویض روغن آرام بند

اگر به هردلیلی روغن آرامبند ریزش و یا نشت کند، امکان تجدید و تعویض آن وجود ندارد. و دلیل آن این است که آرام بند پلم می باشد. و نمی‌توان اجزای آن را از هم باز کرد. و اکثرا این اتفاق زمانی می افتد که از آرام بند استفاده‌ی صحیح نشود. ولی اگر روغن‌ریزی اتفاق بیفتد باید آرام بند را تعویض کنید.
همچنین اگر پیچ‌ها درست بسته نشده باشند (شل یا سفت تنظیم شده باشند.) نشت روغن اتفاق می‌افتد. به همین دلیل به‌طور کلی برای سرویس جک آرام بند باید وضعیت پیچ‌ها بطور دقیق بررسی و اصلاح می‌شود.
نکته‌ی دیگر درباره‌ی نوع روغن آرام بند این است که در فصول سرد و گرم سال، حجم آن تغییر می‌کند. و انقباض و انبساط می‌یابد. راهکار برای چنین شرایطی این است که در مواقع لزوم پیچ‌ها مقداری کم شل یا سفت شوند تا هماهنگی و ثبات در کارکرد آرام بند حفظ شود.تعمیر آرام بند درب در برخی شرایط به استفاده بیشتر از وسیله می‌انجامد اما در مواردی که استهلاک از حد گذشته، نشت روغن صورت گرفته یا عمر مفید وسیله پایان یافته، سرویس آرام بند هزینه‌ای اضافه خواهد بود پس بهتر است جک آرام بند تعویض شود.

بنابراین آرام بند ضمن حفاظت از درب، به حفظ امنیت افراد عبور نیز کمک می‌کند. و نصب آن بسیار حائز اهمیت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.